Sandwichbrød

Sandwichbrød

Forberedelses tid:

Antal:

4

Ingredienser:

4,5 dl sødmælk
2 tsk fint salt
1 spsk sukker
750 g fint, proteinrigt hvedemel
25 g gær

Fremgangsmåde:

1. Opløs gæren helt i den håndvarme sødmælk. Tilsæt salt og sukker. Rør mel i, men ikke mere, end dejen nemt kan slås igennem med ske eller på maskine.

2. Slå det bløde smør i dejen. Ælt gradvis mere mel i dejen - 1 dl ad gangen, til dejen lige akkurat slipper skål og hånd. Hæld dejen ud på et meldrysset bord.

3. Drys mel på hænderne og ælt dejen færdig på bordet. Drys med en anelse mel, når det er nødvendigt. Ælt dejen i 5-10 minutter, til den er blød og elastisk.

4. Hæld 1 spsk olie i en høj skål. Vend dejen i olien, form brødet og læg det i rugbrødsformen. Læg film direkte på dejen. Jo køligere temperaturen er, jo længere hævetid og jo bedre brød.

5. Lad brødet hæve, til det fylder formen 3/4 ud – ikke mere.

6. Smør et stykke alufolie på den blanke side. Læg folien over formen med den smurte side nedad. Sæt formen på en plade i ovnen. Læg en lille plade – evt. en bradepande, der dækker – oven på formen og læg en mursten eller sten ovenpå igen.

7. Bag sandwichbrødet ved 220° i 35-40 min. Se til brødet efter 30 min. og vend det evt. ud af formen, hvis skorpen ikke er blevet tilstrækkelig gylden. Bag det videre, til skorpen er pæn. Sandwichbrød skal være jævnt lysebrunt. Det færdige brød skal lydehult, når man banker det under bunden. Lad det køle af på bagerist. Pak det ind og lad det trække til næste dag.